ایران و ونزوئلا از حقوق خود برای دریانوری آزادانه دفاع می‌کنند

ایران و ونزوئلا از حقوق خود برای دریانوردی آزادانه دفاع می‌کنند

معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا: ایران و ونزوئلا از حقوق بین‌المللی خود مبنی بر دریانوردی آزادانه برای حمل و نقل محصولاتشان دفاع می کنند و کشتی های ایرانی کاملا منطبق با قوانین سازمان جهانی دریانوردی عمل کرده‌اند.

به گزارش مانا، معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا با اشاره به افتتاح اخیر فروشگاه عرضه کالای ایرانی «مگاصیص» در کاراکاس، آن را گامی مهم برای تقویت روابط تجاری بین ایران و ونزوئلا در برابر تشدید زورگویی‌های آمریکا به ویژه در عصر شیوع کووید ۱۹ خواند و تصریح کرد تهدیدات و دشمنی‌های آمریکا نخواهد توانست همکاری های دوجانبه بین کاراکاس و تهران را متوقف کند.

«روبن داریّو مولینا» معاون وزیر خارجه ونزوئلا در حوزه آسیا، خاورمیانه و اقیانوسیه  در مصاحبه ای با شبکه هیسپان تی وی که در رسانه های آمریکای لاتین نیز بازتاب داشت، با اشاره به افتتاح فروشگاه ایرانی مگاصیص در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، آن را گامی مهم درجهت توسعه روابط تجاری این دو کشور در برابر تحریم های ناعادلانه ایالات متحده آمریکا دانست.

این مقام ارشد ونزوئلا گفته است: آمریکا موظف است مقررات بین المللی و حداقل استانداردهای همزیستی را رعایت کند. به این ترتیب، در نظر داشته باشند که آنها با تهدید و دشمنی به جایی نخواهند رسید و ما با تشریک مساعی و توانمندی‌هایمان، به تقویت اقتصاد خود خواهیم پرداخت.

این دیپلمات ونزوئلایی با بیان اینکه این اقدام در راستای تحکیم روابط بین دو کشور در ۲۱ سال اخیر صورت گرفته است، تأکید کرد: مگاصیص همزمان با تشدید تحریم های آمریکا در مقابل ونزوئلا در بحبوحۀ همه‌گیری ویروس کرونا گشایش یافت و این بسیار حائز اهمیت است؛ چرا‌که تجارت باید در جهت خدمت به انسانها و به همین ترتیب در راستای منافع دو کشور باشد. عیسی رضایی، مدیر پروژه فروشگاه یاد شده با ارائه بیش از ۲۰۰۰ محصول ایرانی در کنار تولیدات خاص ونزوئلا، بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران را از ونزوئلا نشان داد.

در قسمتی دیگر از مصاحبه، مولینا با دفاع از حق ایران و ونزوئلا برای دریانوردی آزادانه در آب های بین‌المللی به منظور معاملات تجاری، تاکید کرد که این تجارت ها هماهنگ با قوانین تجاری بین المللی صورت می پذیرد. ” ایران و ونزوئلا از حقوق بین المللی خود مبنی بر دریانوردی آزادانه برای حمل و نقل محصولاتشان دفاع می کنند… کشتی های ایرانی کاملا منطبق با قوانین سازمان جهانی دریانوردی عمل کرده‌اند و این موضوع به طور حتم، باعث گسترش روابط تجاری دو کشور خواهد شد. ” 

وی در ادامه گفت: کشور ایران در ماه می (اردیبهشت ماه) با ارسال پنج نفتکش حامل سوخت و فرآورده های دیگر، باعث تعدیل مشکل کمبود حاد بنزین در کشور آمریکای جنوبی و تسکین رنج های ملت ونزوئلا در اثر تحریم های شدید دولت دونالد ترامپ شده است. پس از این اقدام، دولت آمریکا که به دنبال خنثی کردن پیوند تجاری روبه رشد تهران- کاراکاس بود، تهدید کرد که تحریم هایی علیه بنادر، شرکت‌های حمل و نقل دریایی و تسهیل کنندگان ارسال سوخت ایرانی به جمهوری بولیواری اعمال خواهد کرد.

این مقام ونزوئلایی در ادامه سخنانش با «قلدر» خواندن ترامپ، خاطرنشان کرد: اکنون، این قلدر محله که عادت به تهدید دارد، می داند که باید درباره زمان عملی کردن وعده دروغین خود هم مراقب باشد. مولینا در ادامه هشدار داد که این تهدیدات و اقدامات خصمانه آمریکا در برابر کشتی های ایرانی امنیت دریایی جهانی را متاثر می سازد.

نشریات آمریکای لاتین همچون نشریه اولتیماس نوتیسیاس ونزوئلا و پرنسا لاتینا نیز ضمن بازتاب این مصاحبه، به نقل از مقام دیپلماسی ونزوئلا بر تحکیم روابط تجاری ایران و ونزوئلا تاکید کردند.

به تازگی و در ادامه همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا، نخستین فروشگاه زنجیره‌ای عرضه کالاهای ساخت ایران به نام “مگاصیص” در شهر کاراکاس پایتخت ونزوئلا افتتاح شده است. این فروشگاه با مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع بیش از ۲۵۰۰ قلم انواع کالاهای کاملا ایرانی شامل مواد غذایی، پوشاک، مواد سلولزی، انواع شوینده ها، مواد پلاستیکی و یکبار مصرف، انواع آجیل و تنقلات، تراکتور و … را جهت عرضه و فروش در خود جای داده است.

ایران و ونزوئلا دهه‌هاست روابط قوی و محکمی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. ایران در حالی با فشارهای اقتصادی آمریکا روبه‌رو بوده که با تحکیم روابط با کشورهای دوست همچون ونزوئلا می‌تواند برخی کمبودها را جبران کند.

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید بنا را بر تشدید فشارها علیه ایران و ونزوئلا گذاشت. این در حالی است که فشارهای دولت ترامپ علیه این دو کشور در برخی زمینه‌ها نتیجه معکوس به دنبال داشته است و موجب گسترش روابط اقتصادی دو طرف شده به طوری­‌که ایران و ونزوئلا شجاعانه در مسیر تقویت مراودات اقتصادی‌شان به طور علنی گام برداشته‌اند.

 

منبع : http://tnews.ir

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید