محدودیت پذیرش کامیون های ایرانی توسط ترکیه

ترکیه پذیرش کامیون‌های ایرانی را محدود کرد

سخنگوي گمرک ايران درباره علت کندي تردد کاميون‌هاي ايراني از مرز بازرگان به سمت ترکيه و يا کاميون‌هاي ترانزيتي اظهار داشت: «دليل کندي ترددها اين است که ترکيه روزانه فقط حدود 150 دستگاه کاميون را از مرز بازرگان پذيرش مي‌کند و ساير مرزهاي ايران و ترکيه هم امکان تردد کاميون نيست و محدودیت پذیرش کامیون های ایرانی توسط ترکیه منجر به تشکبل صف در مرز گردیده است»

چند روزي است به علت محدودیت پذیرش کامیون های ایرانی توسط ترکیه صف کيلومتري از کاميون‌هاي صادراتي ايراني و کاميون‌هاي ترانزيتي پشت مرز کشور ترکيه در مرز بازرگان ايجاد شده است. در حالي که برخي از اين کاميون‌ها داراي بار فسادپذير هستند يا طبق قرارداد بار بايد در تاريخي مشخص به مقصد برسد در غير اينصورت صاحب بار دچار خسارت قابل توجهي مي‌شود، اما ترکيه به کندي کاميون ايراني را از مرز بازرگان مي پذيرد.

از سوي ديگر چند وقتي است که هيچ مرز مشترک ديگري با ترکيه به غير از بازرگان کاميون باري را نمي‌پذيرد و ساير مرزها از جمله سرو يا پلدشت و نخجوان براي پذيرش کاميون غيرفعال شده‌اند.

اين اقدام ترکيه باعث شده چندين کيلومتر کاميون در صف مرز ترکيه بمانند که هر روز تاخير در تردد اين کاميون‌ها به معناي افزايش هزينه حمل‌ونقل است. گمرک مي‌گويد دليل کند شدن تردد در مرز بازرگان اين است که ترکيه فقط 150 کاميون پذيرش مي‌کند.

روح‌الله لطيفي درباره آخرين وضعيت مرز بازرگان اظهار داشت: ـدر روز گذشته از مرز بازرگان 96 دستگاه کاميون صادراتي از مرز بازرگان وارد ترکيه شدند همچنين 59 دستگاه کاميون ترانزيتي هم از اين مرز به ترکيه رفتند.»

وي ادامه داد: «روز گذشته تعداد کاميون‌هاي ورودي از ترکيه هم 190 دستگاه بوده و 82 دستگاه کاميون ترانزيت هم از خاک ترکيه از مرز بازرگان وارد کشورمان شد.»

به گفته سخنگوي گمرک ايران همچنين 350 کاميون که اسناد خروج گرفته‌اند اما هنوز از مرز بازرگان به سمت ترکيه خارج نشده‌اند.

لطيفي درباره علت کندي تردد کاميون‌هاي ايراني از مرز بازرگان به سمت ترکيه و يا کاميون‌هاي ترانزيتي اظهار داشت: «دليل کندي ترددها اين است که ترکيه روزانه فقط حدود 150 دستگاه کاميون را از مرز بازرگان پذيرش مي‌کند و ساير مرزهاي ايران و ترکيه هم امکان تردد کاميون نيست.»

او افزود: «پيش از اين، از مرز سرو هم پذيرش کاميون انجام مي‌شد اما در حال حاضر اين مرز فقط به پذيرش مسافر اختصاص يافته است.»

اين تصميم ترکيه در حالي است که ايران روزانه بيش از 300کاميون وارداتي و ترانزيتي از ترکيه پذيرش مي‌کند و اگر در روزهايي هم تقاضا وجود داشته باشد بدون محدوديت اقدامات پذيرش بيشتر از 300 کاميون را هم انجام مي‌دهد. حال اينکه در ملاقات مرزي، ايران درخواست پذيرش بيش از 150 کاميون در روز را داده اما طرف ترک اعلام کرده است که در اين باره بايد در مذاکرات تهران- آنکارا تصميم‌گيري شود.

طبق آخرين گزارش تجارت خارجي، صادرات ايران به ترکيه در چهار ماه اول امسال حدود 90 درصد کاهش يافته است اما ميزان افت واردات از ترکيه به يک درصد هم نمي‌رسد که البته بخشي از اين کاهش‌ها هم به شرايط کرونا برمي‌گردد.

در چهار ماهه امسال يک ميليون و 870 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 178 ميليون دلار واردات از ترکيه داشتيم که 11 درصد سهم واردات کشور را به خود اختصاص داده است اما ميزان صادرات ما به ترکيه حدود 842 هزار تن به ارزش 450 ميليون دلار بوده است که طبق اين آمار از لحاظ وزني 90 درصد و از لحاظ ارزش دلاري 82 درصد کاهش در صادرات به ترکيه تجربه کرديم.

 

منبع : خبرگزاری ایلنا

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید