ترکیه همچنان مهمترین شریک تجاری ایران در منطقه

ترکیه همچنان مهمترین شریک تجاری ایران در منطقه

تجارت ایران و ترکیه به لحاظ هم مرز بودن ترکیه با اتحادیه اروپا ، راحتی حمل و نقل  کالا و دسترسی ترکیه به آب های آزاد بین المللی ، همواره اهمیت زیادی داشته است. با وجود تحریم های بین المللی و کاهش منابع ارزی در کشور و تکیه کردن ایران به تولید و اقتصاد داخلی و علی رغم شیوع اپیدمی کرونا و تبعات آن ، تجارت و مبادلات اقتصادی با ترکیه هم چنان ادامه دارد.

کشور ترکیه با 84.448.157 جمعیت و با مساحت 562/783 کیلومترمربع در همسایگی شمال غرب ایران قرار دارد. ایران و ترکیه به لحاظ موقعیت استراتژیک، سیاسی و فرهنگی، همواره روابط خوبی داشته اند ، با وجود تغییرات سیاسی و اعمال تحریم ها علیه ایران، تجارت بین این دو کشور همچنان سیر طبیعی خود را دارد. نمودار زیر ارزش صادرات و واردات بین این دو کشور در طول 5 سال اخیر (برحسب بیلیون دلار) را نشان می دهد.

واردات و صادرات ترکیه و ایران در بازه 5 ساله

 

واردات ترکیه از ایران

آمار رسمی نشان می دهد که در هر سال بیشترین مقدار واردات ترکیه از ایران ، مربوط به فلزات ، مواد پلاستیکی و مواد شیمیایی بالغ بر یک میلیارد دلار است. واردات فلزاتی چون روی خام ، آلومینیوم خام و آلیاژهای فرو ، موادی چون اتیلن ، پروپیلن و استایرن و الکل های حلقوی و همچنین کودهای نیتروژنی ، آلکیل های بنزن و نپتالین و کربن بیشترین سهم واردات ترکیه از مبدا ایران می باشند. سایر کالاهای وارداتی مانند مشتقات نفتی، انواع نخ، شیشه و سنگ ساختمانی، میوه استوایی و آجیل، کاغذهای بدون پوشش ، تراش فلزات و پوست و غذای حیوانات را نیز می توان نام برد. واردات ترکیه از ایران در سال های 2018 ، 2017 و 2016 براساس بیشترین اقلام ، در نمودار زیر نشان داده شده است.

واردات ترکیه از ایران

 

صادرات ترکیه به ایران

طبق آمار رسمی ، سالانه بیشترین مقدار صادرات ترکیه به ایران مربوط به ماشین آلات ، منسوجات ، مواد شیمیایی و فلزات مانند موتور اشتعال جرقه ای، تجهیزات حفاظتی با ولتاژ پایین ، قطعات موتور، چسب ها، مواد دارویی و بهداشتی ، طلا و جواهرات و اتصالات فلزی و قطعات راه آهن است. دیگر کالاهای متداول صادراتی مربوط به انواع ورق های پلاستیکی ، کالاهای کاغذی ، دخانیات ، قطعات خودرو، فرآورده های چوبی، سنگ روی ، تخم مرغ و شیشه می باشد. جزییات کالاهای وارداتی برای سال های 2016 تا 2018 را می توان در نمودار زیر مشاهده کرد.

صادرات ترکیه به ایران

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید