حمل و نقل جاده ای

مزایا و معایب حمل و نقل جاده ای

مزایا

سرمایه موردنیاز کمتر در حمل و نقل جاده ای:

حمل و نقل جاده ای نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل مانند حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی به سرمایه گذاری بسیار کمتری احتیاج دارد. هزینه ساخت ، بهره برداری و نگهداری جاده ها نسبت به راه آهن ارزان تر است.  بطور کلی، جاده ها توسط دولت و مقامات محلی ساخته می شود و درآمد کمی برای استفاده از جاده ها در نظر گرفته شده است.

خدمات درب به درب در حمل و نقل جاده ای:

مزیت بارز حمل و نقل جاده ای این است که سرویس دهی به درب یا انبار را برای خدمات انبار فراهم می کند. این باعث کاهش هزینه های کارتن ، بارگیری و باراندازی می شود.

خدمات حمل و نقل جاده ای در مناطق روستایی:

حمل کالا و مردم به مناطق روستایی و بالعکس، از طریق حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی مناسب نیست. تبادل کالا ، بین شهرک های بزرگ و روستاهای کوچک فقط از طریق حمل و نقل جاده ای امکان پذیر است.

خدمات انعطاف پذیرحمل و نقل جاده ای:

حمل و نقل جاده ای به علت خدمات انعطاف پذیر، دارای مزیت های بیشتری نسبت به سایر حالت های حمل و نقل می باشد ، می توان مسیرها و زمانبندی آن ها را تنظیم کرد و بدون ایجاد اختلال زیاد مطابق با نیازهای فردی تغییر داد.

مناسب برای مسافت کوتاه:

حمل و نقل کالا و افراد در مسافت های کوتاه، اقتصادی و سریع تر است. از تأخیر در حمل و نقل کالا ناشی از جابجایی و بارگیری میانی جلوگیری می شود. کالاها را می توان مستقیماً در وسیله نقلیه جاده ای بارگذاری کرد و به محل مقصد منتقل نمود.

خسارت کمتر در حمل و نقل جاده ای:

از آنجایی كه از بارگيري و جابجايي مياني اجتناب مي شود، خطر آسيب ، شكست و غيره به كالاها در هنگام ترانزیت كمتر است. بنابراین، حمل و نقل جاده ای برای حمل و نقل کالاهای ظریف مانند چینی و شیشه ای که احتمال آسیب دیدگی در طول بارگیری و تخلیه آنها زیاد است، مناسب می باشد.

خدمات حمل و نقل زمینی شرکت آرتا لجستیک

صرفه جویی در هزینه بسته بندی:

در مقایسه با سایر روشهای حمل و نقل ، فرایند بسته بندی در حمل و نقل جاده ای پیچیدگی کمتری دارد. کالاهایی که با حمل و نقل جاده ای حمل می شوند گاهی نیاز به بسته بندی کمتری دارند.

سرعت در حمل و نقل جاده ای:

در صورت نیاز به ارسال سریع کالا، حمل و نقل جاده ای مناسب تر از حمل ریلی یا حمل دریایی است. حمل و نقل دریایی بسیار کند است. همچنین در حمل و نقل ریلی و دریایی زمان زیادی برای رزرو کالا و تحویل کالا تلف می شود.

هزینه کمتر درحمل و نقل جاده ای:

حمل و نقل جاده ای نه تنها به سرمایه گذاری اولیه کمتری احتیاج دارد، بلکه هزینه بهره برداری و نگهداری نیز در حمل جاده ای نسبتاً کمتر است. اگرچه نرخ تعرفه حمل و نقل جاده ای اندکی بیشتر از حمل و نقل ریلی است، هزینه واقعی حمل و نقل زمینی کالا کمتر است زیرا حمل و نقل جاده ای موجب صرفه جویی در هزینه های بسته بندی، هزینه های بارگیری و باراندازی میانی و هزینه های تخلیه و جابجایی می شود.

استعلام قیمت حمل و نقل زمینی

داشتن وسایل نقلیه شخصی در حمل و نقل جاده ای:

یکی دیگر از مزایای حمل و نقل جاده ای این است که بازرگانان بزرگ می توانند قدرت خرید و اختیار وسایل نقلیه زمینی خود را داشته باشند و خدمات جاده ای خود را برای بازاریابی محصولات خود، بدون ایجاد هیچ گونه تاخیری آغاز کنند.

حمل و نقل جاده ای متصل به سایر حالت های حمل و نقل:

نوع حمل و نقل کالا هر حالتی باشد اعم از ریلی، دریایی و هوایی، حرکت کالاها با استفاده از جاده ها آغاز و از طریق جاده ها به مبدا می رسد. حمل و نقل جاده ای و زمینی به عنوان فیدر برای سایر حالت های حمل و نقل مانند راه آهن ، دریایی و هوایی عمل می کند.

معایب

تاثیر شرایط فصلی در حمل و نقل جاده ای:

حمل و نقل زمینی به اندازه حمل و نقل ریلی قابل اطمینان نیست. در شرایط نامساعد جوی و فصول بارانی و به هنگام سیل ، جاده ها برای استفاده مناسب و امن نیستند. پس از وقوع زلزله خرابی های ناشی از فرونشست جاده ها در اثر پارگی زمین، مانعی برای حمل و نقل جاده ای می باشد.

وقوع تصادفات و خرابی ها در تصادفات جاده ای:

در حمل و نقل جاده ای احتمال تصادفات و خراب شدن وسایل نقلیه بیشتر است. بنابراین ، حمل و نقل زمینی به اندازه حمل و نقل ریلی امن نیست.

نامناسب برای تردد در مسافت های طولانی و ترافیک های حجیم:

روش حمل و نقل جاده ای برای حمل کالاهای ارزان قیمت و سنگین در مسافت های طولانی مناسب و پرهزینه است و موجب کاهش سرعت در حمل و نقل کالا می گردد.

عدم سازمان یافتگی حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل جاده ای نسبت به سایر حالت های حمل و نقل دارای سازمان یافتگی کمتر می باشد. اکثر اوقات نامنظم و غیرقابل اعتماد است. نرخ های پرداخت شده برای حمل و نقل جاده ای نیز ناپایدار و نابرابر هستند.

ویژگی های مطلوب سیستم های حمل و نقل انبوه توسط تعدادی از اشکالات جدی متعادل می شود. در وهله اول ، چنین سیستمهایی فقط در مناطقی که جمعیت نسبتاً زیادی دارند از نظر اقتصادی امکان پذیر است. با افزایش تعداد ساکنان در هر مایل مربع ، کارایی سیستم حمل و نقل انبوه نیز کاهش می یابد.

سیستم های حمل و نقل انبوه نیز برای ساخت و بهره برداری بسیار گران هستند. این فاکتور زمانی مهمتر می شود که شهرها تصمیم بگیرند سیستم های حمل و نقل انبوه را مدت ها پس از توسعه توسعه دهند و ایجاد ساختارهای موجود یک مشکل جدی است. از آنجایی که سیستم های حمل و نقل انبوه به ندرت کمک های دولتی را برای ساخت بزرگراه ها دریافت می کنند ، مصرف کنندگان اغلب مجبورند بخش بیشتری از هزینه های استفاده از حمل و نقل انبوه را بپردازند.

مردم از سیستم حمل و نقل انبوه شکایت می کنند زیرا می توانند شلوغ ، ناراحت کننده ، کثیف و غیرقابل اطمینان باشند. مجدداً ، با بودجه محدود ، سیستم های حمل و نقل انبوه به ندرت قادر به حفظ تجهیزات و برنامه ها در حدی هستند که سواران بتوانند به درستی مطالبه کنند.

سرانجام ، سیستم های حمل و نقل انبوه به آسانی به اندازه خودرو مناسب نیستند. شخص می تواند به داخل اتومبیل خود قدم بگذارد و با حداقل ناراحتی عملاً در هر نقطه رانندگی کند. هیچ سیستم حمل و نقل انبوه نمی تواند به این سطح از سهولت نزدیک شود.

منبع مقاله

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید