چهار شرط عدم ارائه گواهی مبدا

چهار شرط عدم ارائه گواهی مبدا/سازمان گمرک در شرایط خاص گواهی مبدا را مطالبه نمی‌کند

 

معاون فنی و امور گمرکی گفت: شروط « ممنوع‌المعامله نبودن کالا» و «احراز کشور سازنده» و «عدم مشمولیت تعرفه‌های ترجیحی تجاری» و «یک‌نواخت بودن کالا» در عدم ارائه گواهی مبدا موثر هستند.

مهردادجمال ارونقی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روی خط اقتصاد» گفت: بر اساس درخواست اتاق بازرگانی ایران در خصوص چهار شرط عدم ارائه گواهی مبدا و «حذف گواهی مبدا در ارسال‌نامه‌‌های گمرک» ما این موضوع را از دفتر معاون اول رئیس جمهور استعلام کردیم و دستور پیگری در این‌باره صادر شد.

وی افزود: در نص صریح «آیین‌نامه اجرایی قانون امور کمرگی» آمده است که اگر کالایی یا صاحب کالایی – واردکننده – این شرایط را محرز کند، نیازی به ارائه گواهی مبدا نخواهد داشت.

معاون فنی گمرک در مورد این شرایط توضیح داد: شروط «کالا نباید از کشورهای ممنوع‌المعامله باشد» و «برای گمرک مالکیت کالا و کشور سازنده احراز شود» و «مشمول تعرفه‌های ترجیحی و موافقت‌نامه‌های تجاری میان کشورها نشود» و «کالا به طور یک‌نواخت باشد» در عدم ارائه گواهی مبدا موثر هستند.

وی افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی، گمرک می‌تواند به طور محرمانه یک‌سری از موارد را بپذیرد و اگر به دلیل شرایط کشوری نمی‌تواند گواهی مبدا صادر کند، گمرک با رعایت موارد و شرایط اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

ارونقی تاکید کرد: تمام واردکنندگان فرآورده‌های دامی اگر این چهار شرطِ مذکور را بتوانند به سازمان کمرگ ثابت کنند، از ارائه‌ گواهی مبدا معاف می‌شوند.

 

منبع: http://exportna.com/?p=19497

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید