معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف گفت: علاقمندی دو کشور ایران و ازبکستان برای گسترش سطح مبادلات تجاری، خود را در افزایش ۴۰ درصدی حجم تجارت دو طرف در سال ۲۰۱۹ نشان داده است.
افزایش تجارت ایران و ازبکستان

افزایش ۴٠ درصدی حجم تجارت ایران و ازبکستان/ سرعت گسترش روابط اقتصادی تهران – تاشکند مضاعف شد

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف گفت: علاقمندی دو کشور ایران و ازبکستان برای گسترش سطح مبادلات تجاری، خود را در افزایش ۴۰ درصدی حجم تجارت ایران و ازبکستان در سال ۲۰۱۹ نشان داده است.

محمد نهاوندیان در گفتگوی ویدئوکنفرانسی با سردار عمر زاق‌اف، معاون نخست وزیر و وزیرتجارت خارجی و ازبکستان سرمایه‌گذاری با بیان اینکه پس از ملاقات روسای جمهور دو کشور، تحول مثبت و سازنده ای در روابط دوجانبه درباره تجارت ایران و ازبکستان بوجود آمده است، اظهار داشت: تهران و تاشکند علاوه بر همسایگی، از سرمایه عظیم تاریخی و مشترکات فرهنگی و دینی برخوردارند و استفاده از این ظرفیت ها می تواند مناسبات و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه در عرصه اقتصادی را هرچه بیشتر در راستای منافع دو ملت تقویت کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر کاهش مبادلات اقتصادی دو کشور در ماه های اخیر خاطرنشان کرد راه های متنوعی برای عبور از موانع موجود، وجود دارد که با فعال کردن این گزینه ها می توان کاستی ها را جبران کرد.

دکتر نهاوندیان همچنین با اشاره به تجربیات و توانمندی‌های متخصصین ایرانی در عرصه‌های فنی و مهندسی گفت: تهران آمادگی دارد تجربیات خود را در این زمینه ها در اختیار طرف ازبکستانی قرار دهد و دو طرف با حمایت از فعالیت مشترک بازرگانی و فعالان بخش خصوصی دو کشور می توانیم در مسیر توسعه روابط تهران – تاشکند شتاب ایجاد کنیم.

عمر زاق اف معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری ازبکستان نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم و برجسته جمهوری ازبکستان است، گفت مصمم هستیم همکاری های دو کشور را در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه بازرگانی و اقتصادی هرچه بیشتر توسعه دهیم و چشم‌انداز روشنی برای توسعه بخش حمل و نقل بین دو کشور، ترسیم کنیم.

معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری ازبکستان گفت: معتقدیم نزدیکی جغرافیایی و اشتراکات معنوی فرصت مناسبی است که با بهره برداری از آن می توان سطح مناسبات اقتصادی بین دو کشور را چندین برابر وضعیت کنونی افزایش دهیم.

عمر زاق اف با ابزار خرسندی از فعالیت شرکت‌های ایرانی در ازبکستان گفت: تاشکند از حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فنی-مهندسی ایران در پروژه‌های اقتصادی و عمرانی استقبال و از فعالیت آنها حمایت می کند و علاقمند است همکاری های علمی و فنی بین دو کشور گسترش یابد.

در این جلسه، طرفین توافق کردند که مذاکرات کارشناسی برای تجدید موافقتنامه تجارت ترجیحی در این هفته آغاز شود و کمیسیون مشترک دو جانبه در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ در تهران برگزار گردد.

منبع: http://exportna.com

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید