بررسی عوامل مرتبط با شدت تصادفات درمناطق در حال رشد و شهرک های امتداد راه های استان آذربایجان شرقی

بررسی عوامل مرتبط با شدت تصادفات درمناطق در حال رشد و شهرک های امتداد راه های استان آذربایجان شرقی

تصادفات جاده ای یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سطح کشور می باشد ، به همین منظور بررسی عوامل موثر در شدت تصادفات از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق آمار تصادفات تهیه شده از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده استان آذربایجان شرقی و استخراج شده برای کیلومترهای 3 تا 32 ، مطالعاتی را برای بررسی عوامل مرتبط با شدت تصادفات در مناطق در حال رشد و شهرک های امتداد راه های استان آذربایجان شرقی برای سه بزرگراه تبریز-آذرشهر ،  تبریز-میانه و تبریز -مرند و چهار راه اصلی تبریز-اهر ،  بستان آباد-سراب ،  شبستر-سلماس و مرند-جلفا برای سال های اخیر مورد بررسی قرار داده ایم. با استفاده از داده ها، شدت تصادفات به دو حالت با شدت بالا  و با شدت کم در نظر گرفته شده و 12 متغیر نوع برخورد، زمان، ماه، روز، نوع روز، بازار روز، انواع وسایل نقلیه، سن، جنسیت، شرایط جوی، علت تامه و روشنایی انتخاب گردیده و با رگرسیون لجستیک باینری و آزمون های آماری بررسی شده است. نتایج کلی حاکی از این است که بیشتر تصادفات با شدت بالا، در اثر برخورد خودرو با خودرو توسط رانندگان مرد با وسیله نقلیه سواری در ساعات 16 الی 20 ، در روزهای جمعه و ماه های آذر و شهریور رخ داده است.

نتایج آنالیز شدت تصادفات محور تبریز- آذرشهر-میاندوآب

محور تبریز-آذرشهر یکی از مسیرهای پرتردد و پرتصادف استان آذربایجان شرقی می باشد و با آزادراه شهید کسایی تبریز دارای تبادل است. در این مسیر بیشتر تصادفاتی که در ماه آذر و روز جمعه و توسط رانندگان با جنسیت زن رخ داده ، شدید بوده و همه انواع وسایل نقلیه در تصادفات شدید دخیل بوده اند.

نتایج آنالیز شدت تصادفات محور تبریز- بستان آباد-میانه

این محور امتداد آزادراه تبریز به تهران می باشد که یکی از مسیرهای مهم و پرتردد محسوب می شود. در این مسیر عوامل موثر در شدید بودن تصادفات مربوط به برخورد خودرو با خودرو، تصادفات موتوری و خروج از مسیر و وسایل نقلیه سواری و کامیون می باشد. همچنین تصادفات با شدت بالا در ساعات 12 شب الی 4 صبح و 12 ظهر تا 20 شب و در وضعیت بارندگی اتفاق افتاده است. گروه سنی 15 تا 44 باعث تصادفات شدید بوده اند.

نتایج آنالیز شدت تصادفات محور تبریز-صوفیان-مرند

محور تبریز-مرند از مسیرهای بین المللی ترانزیتی و توریستی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. موثرترین زمان در شدت تصادفات این مسیر ، ماه اسفند و ساعات 8 الی 12 شب و آخر هفته ها و روزهای کاری یکشنبه تا سه شنبه می باشد که مربوط به برخورد خودرو با خودرو و وسایل نقلیه سواری است.

نتایج آنالیز شدت تصادفات محور تبریز – اهر-کلیبر

یکی از زیباترین ولی پرخطرترین مسیرهای استان آذربایجان شرقی که به قتل گاه بودن معروف شده است محور تبریز-اهر است. تصادفات خطرناک این مسیر در ماه های فروردین، شهریور و آبان در شرایط بارانی و در اثر عدم رعایت فاصله طولی رخ داده است.

نتایج آنالیز محور بستان آباد-سراب

یکی از مسیرهای پرتردد با تصادفات زیاد ، مسیر بستان آباد-سراب می باشد. از عوامل موثر در شدت تصادفات در این مسیر ماه های سال را می توان نام برد. انتظار می رود بیشتر تصادفات با شدت بالا مربوط به ساعات 16-20 و روز شنبه و وسایل نقلیه سواری و اتوبوس باشد.

نتایج آنالیز شدت تصادفات محور صوفیان-شبستر-تسوج-سلماس

این مسیر از مسیرهای تقریبا کم تردد استان است. در این مسیر در ماه آبان و گروه سنی 45-64 تصادفات با شدت بالا رخ داده است.

نتایج آنالیز شدت تصادفات محور مرند – جلفا

این مسیر از مسیرهای توریستی و پرتردد استان آذربایجان شرقی برای مسافران می باشد، تصادفات شدید و خطرناک این مسیر در ساعات 4 عصر الی 12 شب در ماه فروردین و روز جمعه و مربوط به وسایل نقلیه موتوری می باشد.

  • مطالعات در بازه زمانی بیشتر اطلاعات دقیق تری را در ارتباط با عوامل موثر بر تصادفات در اختیار دهد.
  • برخی از راه های اصلی و فرعی استان آذربایجان شرقی، دارای خرابی و اشکلات فنی می باشند بنابراین بررسی مشخصات هندسی این مسیرها و تاثیر آن ها نیز می تواند در شناخت دقیق تر تصادفات با آسیب زایی بالا موثر باشد.
  • در داده های گردآوری شده ، سرعت جزو یکی از عوامل متغیر علت تامه می باشد، در حالی که در اکثر مطالعات تصادفات جاده ای در سطح جهان سه عامل سرعت، خستگی و مصرف دارو یا الکل به عنوان عاملی مجزا (مربوط به راننده) دسته بندی شده است. در این صورت نقش و تاثیر آن ها به خصوص سرعت که یکی از عوامل بسیار مهم در تصادفات می باشد، به طور دقیق قابل مطالعه و بررسی خواهد بود.
  • مطالعه درباره تاثیر هر نوع بیماری یا مصرف دارو توسط راننده بر تصادفات دارای اهمیت خاصی می باشد زیرا با توجه به افزایش روز افزون بیماری های قلبی و عروقی در سطح کشور، امکان وقوع حملات قلبی و مغزی در هنگام رانندگی بیشتر شده یا مصرف برخی از داروها تاثیر مستقیم بر روی قدرت تصمیم گیری و زمان عکس العمل راننده یا خواب آلودگی فرد و درنتیجه امکان تصادفات با شدت بالا داشته است.
  • با توجه به گسترش شهرنشینی و رشد شهرها، بررسی تصادفات بزرگراه های داخلی کلان شهرها که جزو شریان های اصلی حمل و نقل بوده و پل ارتباطی بین جاده ها و بزرگراه های برون شهری می باشند و ملاحظات اقتصادی تصادفات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در صورت نیاز برای دریافت روش کار و  اصل مقاله با ما در تماس باشید: info@artalogistic.com

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید