تاثیر واردات و صادرات بر اقتصاد ترکیه

تاثیر واردات و صادرات بر اقتصاد ترکیه

ترکیه سیاست صنعتی سازی در مسیر صادرات را در قالب تصمیمات متعدد و برنامه های تثبیت کننده آغاز کرده است که نتیجه آن، افزایش و پیشرفت مثبت در میزان صادرات بوده است. در این میان بیشترین تغییر مربوط به صادرات در زمینه صنایع تولیدی است که یکی از بخش های مهم اقتصاد می باشد. با مقایسه میزان واردات و صادرات این کشور در دو سال اخیر، شاهد کاهش ارقام وارداتی و در عوض افزایش ارقام صادراتی هستیم که این بیانگر بالا رفتن نرخ تولید و اتکای بیشتر به کالاها و تولیدات داخلی است.

چشم انداز صادرات و واردات ترکیه در سال های 2018 و 2019 به تفکیک ماه ها

صادرات و واردات ترکیه در سال 2019

در زمینه صادرات ترکیه، بیشترین سهم مربوط به حمل و نقل است. کشور ترکیه در سال های اخیر پیشرفت چشم گیری در زمینه خودروسازی و مونتاژ خودرو داشته است و یکی از موفق ترین و پر صادرات ترین کشورها در این زمینه محسوب می گردد. از دیگر گزینه ها می توان منسوجات را نام برد که اروپا یکی از خریداران بالقوه آن است و پس از آن، ماشین آلات همچون ساختمانی ، معدن ، کشاورزی و نساجی و فلزات به خصوص آلومینیوم در رده سوم و چهارم قرار گرفته اند.

صادرات ترکیه در سال 2019

بیشترین واردات ترکیه مربوط به ماشین آلات صنعتی و مکانیکی ، فلزاتی همچون فولاد و آهن و مواد شیمیایی ، دارویی و الکلی و مواد معدنی و پالایشگاهی مانند مشتقات نفتی است.

واردات ترکیه در سال 2019

صادرات و واردات ترکیه در سال 2020

شیوع بیماری کووید-19 از ابتدای سال جاری (2020) ، اقدامات پیشگیرانه و کنترل و محدودیت هایی را به دنبال داشت که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی ، اختلال و آسیب های جدی در اقتصاد و معاملات جهانی و روند حمل و نقل کالاها گردید. کشور ترکیه نیز از این امر مستثنی نبوده است. آمار رسمی به دست آمده ارقام نزولی در مبادلات ترکیه در چهار ماهه اول سال 2020 را نشان می دهد.

صادرات ترکیه در چهار ماهه نخست 2020

واردات ترکیه در چهار ماهه نخست 2020

 

 

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید