صادرات محصولات خشکبار و ماکارونی و رب گوجه فرنگی

جهش صادرات محصولات خشکبار و ماکارونی و رب گوجه فرنگی

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران از جهش صادرات محصولات خشکبار طی 4 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری با بیان این مطلب گفت: براساس آمارهای کارشناسی شده سازمان توسعه تجارت ایران، طی چهار ماهه فروردین لغایت تیرماه سال جاری، صادرات محصولات خشکبار کشور رشد بسیار خوبی داشته است که درصورت رفع چالش‌ها و موانع سر راه صادرات و تسهیل حمل دریایی و زمینی محموله‌ها، با توجه به پیش‌بینی‌های تولید در سال جاری، جهش قابل ملاحظه‌ای در صادرات خواهیم داشت.

وی افزود: به رغم شیوع ویروس کرونا و نیز بسته شدن مرزهای زمینی از جمله ترکیه در اواخر سال گذشته خوشبختانه صادرات انواع خشکبار به بازارهای هدف صادراتی طی 4 ماهه نخست سال جاری 52 درصد از لحاظ ارزشی و 42 درصد از لحاظ وزنی با رشد مواجه بود که این میزان صادرات معادل 21 درصد از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در این دوره است.

بازاری تأکید کرد: در حال حاضر صادرات خشکبار ایران به بیش از 60 کشور هدف صورت می‌پذیرد که نشان‌دهنده قابلیت‌های صادراتی ایران در شرایط تحریم‌های بین‌المللی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: طبق آمارهای کارشناسی شده سازمان توسعه تجارت ایران طی 4 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادرات پسته و مغز پسته 71 درصد از نظر ارزشی و 110 درصد از نظر وزنی، کشمش 35 درصد از نظر ارزشی و 42 درصد از نظر وزنی و نیز خرما 22 درصد از نظر ارزشی و 16 درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: روند جهشی صادرات اقلامی نظیر پسته با توجه به گشایش و روان‌سازی انجام شده در سیاست‌های بازگشت ارز صادرات اتفاق افتاده که ضروری است برای صیانت از این زیربخش مهم بخش کشاورزی و استمرار رشد صادرات آن، کماکان کمک‌ها و مشوق‌های لازم به صادرکنندگان فعال، معتبر و متعهد این بخش برای تسریع و تسهیل بازگشت ارز صادرات، ارائه شود.

وی همچنین گفت: صادرات ماکارونی و رب گوجه فرنگی طی چهار ماهه نخست سال جاری افزایش داشته است.

صادرات ماکارونی نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد از نظر ارزشی و 60 درصد از نظر وزنی رشد داشته است و صادرات رب گوجه فرنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد از نظر ارزشی و 89 درصد از نظر وزنی رشد داشته است که حدود 80 درصد آن سهم کشورهای عراق و افغانستان بوده است که خود گواهی بر ظرفیت بالای این صنایع است. محبوبیت بازی های SlotoGate نیز در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.

بازاری اظهار داشت: ظرفیت اسمی تولید این صنایع بیش از عملکرد فعلی آنها است، لذا با توجه به پیگیری‌ها و اقدامات این سازمان در راستای رفع موانع تولید و صادرات این محصولات، شاهد افزایش بیش از پیش صادرات آنها خواهیم بود.

 

 

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید